Schouderklachten kunnen ons erg belemmeren in ons functioneren en het deelnemen aan activiteiten. De hoge mate van beweeglijkheid van de schouder maakt dat dit gewricht kwetsbaar is voor verschillende aandoeningen/letsels. Een sterke en stabiele schouder kan goed gebruikt worden in het dagelijkse leven. Als dit niet het geval is liggen blessures op de loer.

Heb je last van je schouder? Dan is het belangrijk dat ja naar de klachten laat kijken. Wij begrijpen als geen ander hoe vervelend dit voor je kan zijn. Onze therapeuten staan voor je klaar om je te helpen!

Voorbeelden van klachten waarin de fysiotherapeut iets voor je kan betekenen:

Frozen shoulder (capsulitis adhesiva)

Wanneer schouders stijf worden zonder enige aanleiding spreken we van een frozen shoulder. Er is dan sprake van een kapselontsteking waardoor het kapsel verkort raakt.

Slijmbeursontsteking

De slijmbeurs is een klein zakje gevuld met gewrichtsvloeistof, gelegen tussen twee bewegende delen in de schouder. Als gevolg van deze ontsteking kan de slijmbeurs opgezwollen raken en plaatselijk voor zwelling, roodheid, warmte en drukpijn zorgen.

Schouderinstabiliteit

Bij een instabiele schouder blijft de kop niet in het midden van de kom blijft zitten. In sommige gevallen wordt die instabiliteit zo groot dat de kop van de bovenarm uit de kom gaat, wanneer een bepaalde beweging wordt uitgevoerd. Dit is de zogenaamde luxatie of ontwrichting van de schouder.

Schouderartrose

Schouderartrose is een aandoening waarbij het kraakbeen dat de kanten van het schoudergewricht bekleed versleten of weggescheurd is. Dit kan veroorzaakt worden door letsel of het uit de kom schieten van de schouder of door slijtage van de schouder in de loop der tijd.

SLAP-laesie

Een SLAP-laesie is een schouderblessure, waarbij de aanhechting van de bicepspees gescheurd is en het kapsel en labrum (soort kraakbeenvormige ring) rondom de bovenzijde van de schouderkop en –kom is aangedaan.

Peesontsteking

Peesontsteking (tendinitis) van het rotatorenmanchet ontstaat wanneer een schouderpees pijnlijk en geïrriteerd is. Hierdoor kan de pees verzwakken, wat een tendinose tot gevolg kan hebben. Mensen die herhalende bewegingen maken of bovenhandse sporten (bv. Handbal/fitness) beoefenen zijn kwetsbaar. Een verkeerde houding kan ook aan het ontstaan bijdragen.

Impingement syndroom

Het weefsel onder het schouderdak wordt ingeklemd tussen het schouderdak en de schouderkop. Met name het zijwaarts heffen van de arm is pijnlijk hierbij.

Rotatorcuff letsel

Een scheur/ruptuur in 1 of meerdere pezen van de schouderspieren betrokken bij stabiliseren en bewegen van de schouder. De scheuren kunnen ontstaan door slijtage of als gevolg van een blessure bv een val. Er kan krachtsverlies en pijn optreden. De arm behoudt soms wel zijn functie, omdat de andere nog intacte pezen dit overnemen.

Contactgegevens

Schoolstraat 23